دستگاه اسپیرومتری چیست؟

دستگاه اسپیرومتری چیست؟

اسپیرومتری یا نوار ریه، یکی از جالب ترین لوازم و تجهیزات پزشکی می باشد. در واقع باید اشاره کنیم که دستگاه اسپیرومتری، دستگاهی است از آن برای سنجش میزان عملکرد دستگاه تنفسی استفاده می شود. به همین سبب می توان گفت که امروزه، جزو ابزار ها و لوازم مهم در میان تمامی تجهیزات پزشکی است. اما باید اشاره کنیم که موارد و اطلاعات متعددی در خصوص این دستگاه وجود دارد. و همچنین دستورالعمل مشخص و معینی در خصوص استفاده از دستگاه اسپیرومتری وجود دارد. با آشنایی با نحوه انجا.م تست اسپیرومتری و همچنین کسب تمامی اطلاعاتی که در خصوص آن وجود دارد، می توانید با دانش بیشتری به استفاده از آن بپردازید.

در ادامه این مطلب، همه چیز را درباره دستگاه اسپیرومتری بیان کرده ایم و در نهایت، شما را با یکی از جالب ترین دستگاه هایی که برای تست عملکرد ریه استفاده می شود، آشنا نموده ایم. پس اگر با دستگاه اسپیرومتری آشنایی ندارید و دوست دارید تا با نحوه عملکرد، توصیه های مهم در خصوص استفاده از آن، و به طور کلی، تمامی اطلاعاتی که در خصوص آن وجود دارد، آشنا شوید، توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مختصری درباره اسپیرومتری

اسپیرومتری چیست؟ اسپیرومتر، یکی از کاربردی ترین لوازم و تجهیزات پزشکی است که امروزه می توان از آن بهره مند شد. در واقع باید اشاره کنیم که اسپیرومتری، تستی است که از آن، در زمانی استفاده می شود که ریه فرد، مشکوک به مشکلات است. با انجام این تست، که دارای سه مرحله می باشد، پزشک می تواند تشخیص هایی را در خصوص عملکرد ریه فرد بدهد. اسپیرومتری، با بررسی دم فرد، اطلاعات متعدد و مفیدی را در اختیار پزشک قرار داده و در نهایت، با بررسی توانایی دم فرد، تمامی اطلاعات کافی در خصوص وجود مشکل را به پزشک ارائه می دهد.

بیماری هایی که با استفاده از اسپیرومتری تشخیص داده می شوند

برخی از بیماری هایی که به دستگاه تنفسی مربوط بوده و در نهایت، مبتلا شدن به آن ها، می تواند خطرناک باشد، با استفاده از اسپیرومتری قابل تشخیص هستند. به عنوان مثال، یکی از شایع ترین و اصلی ترین بیماری هایی که بر اساس اختلال در تنفس ایجاد می شود و به عملکرد ریه مربوط است، آسم می باشد. به همین سبب، تمامی پزشکان برای تشخیص این بیماری، از دستگاه اسپیرومتری استفاده می کنند. از سایر بیماری هایی که می تواند با استفاده از دستگاه اسپیرومتری تشخیص داده شود، می توان به مواردی همچون فیبروز ریوی، بیماری انسداد ریه، آمفیزم، برونشیت مزمن، و … اشاره کرد.

نکات مهمی که باید درباره اسپیرومتری بدانید

دستگاه اسپیرومتر، دستگاهی است که با استفاده از آن می توان بیماری های مهم و مزمن تنفسی را تشخیص داد. طرز کار با این دستگاه بسیار آسان بوده اما باید اشاره کنیم که قبل از استفاده از آن، حتما باید به چند نکته توجه کنید. خوشبختانه قبل از استفاده از این دستگاه، پرستار و یا پزشک مربوطه، می تواند به طور کامل، شما را با روند انجام این تست و باید ها و نباید های آن آشنا کند. اما یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکاتی که باید قبل از انجام تست اسپیرومتری انجام دهید، این است که نباید از دارو هایی که استنشاقی هستند استفاده کنید.

همچنین توصیه می کنیم که اگر قصد انجام تست اسپیرومتری را دارید، حتما قبل از آن، لباس های گشادی بپوشید. چرا که برای انجام این تست و بررسی مراحل مختلف آن، نیاز دارید تا بتوانید به راحتی تنفس کنید. در نتیجه با پوشیدن لباس گشاد، می توانید به راحتی و آسانی، عملیات تست را پشت سر بگذراید.

به خاطر داشته باشید که اگر قبل از انجام تست اسپیرومتری، غذای زیادی خورده باشید، نمی توانید به راحتی اقدام به انجام آزمایش کنید.

نحوه انجام تست اسپیرومتری

در تست اسپیرومتری، فرد باید در داخل یک لوله که به دستگاه اسپیرومتری متصل است عملیات دم را انجام دهد. همچنین باید اشاره کنیم که به منظور انجام تست به بهترین شکل ممکن، قبل از انجام آن، یک گیره بر روی بینی قرار داده می شود تا تنها راه ورودی تنفس، از طریق دهان باشد. باید اشاره کنیم که فردی که در حال انجام تست اسپرومتری است، حتما باید دهان خود را به خوبی بر روی لوله این دستگاه قرار دهد. به طوری کههیچ راه خروجی از لوله وجود نداشته باشد. در نهایت، فرد باید بتواند یک دم سنگین را درون لوله انجام دهد.

به خاطر داشته باشید که فرد باید به مدت چند ثانیه، عملیات دم را درون این دستگاه انجام دهد. به منظور دریافت نتایج دقیق، بهتر است که فرد حداقل سه بار این آزمایش را انجام دهد. پس از انجام آزمایش پس از سه بار، در صورتی که پزشک، رفتار های متفاوتی را مشاهده نماید، باید آزمایش را برای بار دیگر انجام دهد.

کلام آخر

اسپیرومتری، یکی از مهم ترین و اصلی ترین دستگاه ها و تجهیزات پزشکی است که امروزه با استفاده از آن، می توان بسیاری از بیماری های مزمن ریوی را تشخیص داد. پس از مراجعه به پزشک، در صورتی که پزشک معالج، به عملکرد ریه فرد شک کنند، دستور انجام تست اسپیرومتری را می دهند و در نهایت، فرد می تواند به راحتی و آسانی اقدام به انجام آن نماید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز ایجاد می شود.

بالا